Artikelserie: Effektivisering genom digitalisering – Del 5. Hur du blir en bra beställare och produktägare

Effektivisering genom digitalisering

Publicerad: 15.03.2021

En artikelserie om varför rätt kultur och metoder är ett måste för att lyckas med digitalisering. Du är inne på femte och sista delen – Hur du blir en bra beställare och produktägare

Läs de första fyra delarna

Del 1- Hitta rätt kultur 

Del 2- Fördelarna med mikrotjänster 

Del 3- Gå till produkt ist för projekt 

Del 4- DevOps 

År 1960 var livslängden på ett bolag på Forbes 500-list 60 år, 2012 var längden nere på 20 år. Företagens livslängd blir kortare och kortare vilket är en tydlig konsekvens av alla företag som inte i tid förstår möjligheterna med den skenande teknikutvecklingen. Efter att ha pratat med över 100 Svenska CIO’er och CDO’er är det tydligt att många företag kämpar med att förstå möjligheterna med digitaliseringen för just deras företag. Vi har plockat ut de viktigaste byggklossarna för att du ska lyckas med ditt företagsbygge 2020! I den här artikel, som också är sista delen i vår artikelserie,  fokuserar vi på hur du blir en bra beställare och produktägare.

Vill du ta reda på mer? Läs vår guide – Effektivisering genom digitalisering – Så vinner du under 2020-talet 

Stärkt samarbete mellan affär och IT

Det räcker inte att vi har börjat implementera mikrotjänster, DevOps och börjat jobba med produkter istället för långa projekt för att få effektivisering genom digitalisering. Dessa tre sakerna är ett viktigt steg i att stärka samarbetet mellan affär och IT men det viktigaste av allt är att ha en produktägare som förstår teknik tillräckligt bra för att veta vad som är möjligt. Hen behöver långt ifrån vara en utvecklare eller tekniker men att ha kännedom om de senaste tekniktrenderna och vad dem kan möjliggöra kommer göra ‘affär’ till en mycket bättre beställare.

Öka effektiviteten med ett fungerande partner-nätverk

För att lyckas med att effektivisera ditt bolag genom digitalisering behöver du alltså ha koll på alla nya teknologiska trender och samtidigt ha rätt kultur och arbetsmetoder på plats. Givet att teknikutvecklingen som driver digitaliseringen är exponentiell är det tydligt att företag måste fokusera på sin affär och sina processer för att lyckas. Tekniken går för fort fram för att hinna med den och ha fokus på affären samtidigt. Det är omöjligt att vara expert på allt. Möjligtvis att moderna företag som Spotify och Klarna har den möjligheten då man saknar legacy och har nog med resurser för att orka vara bäst både på sin affär och hur man ska stötta sin affär.

Men för övriga rekommenderar vi att fundera kring vad man ska kunna internt och vad man ska ta hjälp av externt. Det vi ser tydligt i marknaden är att de vinnande bolagen har fokus nu mer än någonsin på att vara och bli en bra beställare när man ska bygga upp ett fungerande partner-nätverk för att genomföra sina planer. Genom att välja en partner som Euvic för exekveringen av sin backlog och roadmap ger dessutom tillgång till erfarenheter från hela Europa och förslag på lösningar som lokala partners inte har koll på.

Framgångssagor 

Vi ska slutligen titta närmare på Arriva, ett företag som har lyckats effektivisera verksamheten med digitalisering genom att fokusera på sina affärer, sina processer och att vara bra beställare: 

Arriva: Digitalisera- optimera med hjälp av IoT och data

Med 3900 anställda, 900 bussar, 150 tåg och 90 spårvagnar hjälper Arriva Sverige 170 miljoner resenärer varje år att nå sina destinationer. Arrivas IT-miljö var gammal och instabil med flera legacy-system som orsakade en mängd driftstopp. Deras gamla IT-miljö gick inte heller att skala upp och man kunder därför inte uppfylla behovet av att ge bättre data både till busschaufförer och trafikplanerare. Arriva önskade sig också möjligheten att kunna strömma data i realtid till trafikoperatörer som SL.

Lösningen blev att stabilisera och modernisera Arrivas IT-miljö. Man flyttade hundratals Windows-servrar till molnet och byggde digitala lösningar för att förbättra och optimera hur de körde sin trafik. Med hjälp av cirka 75 IoT- enheter på varje buss som skickar ungefär åtta miljoner meddelanden varje dag, kan Arriva med hjälp av den insamlade datan jobba med förebyggande underhåll på sina bussar och bli mer kostnadseffektiva. Sammanfattningsvis är Arriva i en utmärkt position att fortsätta växa i Sverige och har helt förändrat sitt sätt att arbeta.

Hur du blir en bra beställare och produktägare är den sista pusselbiten du behöver för att lyckas med ditt företagsbygge 2021. Vill du djupdyka och lära dig mer kan du läsa vår guide:  Effektivisering genom digitalisering – Så vinner du under 2020-talet 

Läs de andra delarna från artikelserie