Banking transformed: Integrera mera, en guldgruva av möjligheter

Banking transformed 

Artikelserie del 3: Integrera mera, en guldgruva av möjligheter
Publicerad: 19.04.2022

Ett tips är att läsa första delen av serien – Du hittar den här 

Vi är nu halvvägs igenom vår serie Banking transformed. I förra artikeln pratade vi om snabba vinster och en falsk trygghetskänsla, i den här artikeln tar vi upp vikten med bra integrationer. Hur ska man tänka kring integrationer för att nå målet om att bli en digital bank som kan konkurrera på marknaden?

Utvecklingens bromskloss 

De flesta banker i världen arbetar fortfarande med äldre IT-infrastruktur. Enligt Connectivity Benchmark Report använder de 1000 unika applikationer, men endast 29 procent av dem kommunicerar med varandra. Samma rapport visar också att 80 procent av applikationerna inte återanvänds för att utveckla nya produkter och tjänster. Den här processen saktar inte bara ner deras utvecklingsresa och försvårar kundupplevelsen. Det står också för en stor dräneraring av resurser.

En enorm guldgruva

Genom att knyta samman applikationer låser man upp en hel guldgruva av möjligheter. Mer användbar data som täcker hela systemet istället för individuella appar. Sömlös kundupplevelse som effektiviserar för både kunden och banken. Infrastruktur som är modern och lättare att kontinuerligt uppdatera. Framtiden för bankernas verksamhet ligger i smart, säker och enkel tillgång.

Hur får man tillgång till allt det här?

De flesta banker med fullskalig funktion är integrerade genom API:er. Application Program Interface (API) är välkända för sin snabbhet, personaliseringsmöjligheter och smidighet. API är en uppsättning protokoll och koder som styr kommunikationen mellan program. De ger bättre möjligheter att dela data mellan två eller flera program. Med hjälp av API:er behöver utvecklare inte manuellt koda och underlätta kommunikationen mellan program. Det är inte bara till hjälp för interna applikationer, utan API-integration gör det också möjligt för bankerna att integrera tjänster från tredje part i sin befintliga infrastruktur. Det hjälper dem att utöka sitt utbud och uppgradera befintliga tjänster utan att lägga ner mycket tid och resurser.

Här är en lista på teknik för att underlätta bankintegration:

Molntjänster

Att flytta verksamheten till molnet har gynnat banksektorn enormt. Molnteknik behövs för att stödja artificiell intelligens och dess införande. Eftersom artificiell intelligens handlar om stora mängder data är molnet den idealiska plattformen för att utnyttja, bearbeta och använda information.

Artificiell intelligens

Artificiell intelligens (AI) omfattar ett stort antal tekniker som datavetenskap, IoT och programmering av NLP. Var och en av dessa tekniker arbetar för att främja verksamheten i ett finansinstitut. Bankerna utnyttjar även AI för att stärka kundprocesserna.

Blockchain

Blockchain decentraliserar den ekonomiska förvaltningen från en enda punkt till ett nätverk av datorer. Genom att införa blockchain-teknik minskar bankernas driftskostnader avsevärt. Den hjälper bankerna att förbättra sin kapacitet med bland annat betalningar och överföringar. Förfaranden för datadelning förbättras när man samarbetar inom bankens nätverk.

Videoverktyg

Bankintegration gynnas av en investering i videoteknik. Videoklipp påskyndar beslutsprocessen, ökar produktiviteten, garanterar innovativa produkter och tjänster och är avgörande för en förbättrad kundupplevelse. Videoverktyg kan också hjälpa bankernas marknadsföringsverksamhet att förbättra tjänsterna och överträffa konkurrenterna. Dessutom tillför videoverktyg en mänsklig aspekt, vilket är viktigt för att affärsverksamheten ska fungera bättre.

Utan integrationer kommer man aldrig gå i mål med sin digitala transformation och man kommer tappa stora delar av sin befintliga kundbas. Se till att låsa upp den där guldgruvan av möjligheter. Det är dags, integrera mera!

I nästa del av Banking Transformed går vi in på Big Data och analysen av stora mängder data inom finansbranschen 

Andra har också läst