Banking transformed: Snabba vinster och falsk trygghetskänsla

Banking transformed 

Artikelserie del 2: Snabba vinster och falsk trygghetskänsla
Publicerad: 29.03.2022

Ett tips är att läsa första delen av serien – Du hittar den här 

Vi fortsätter vår serie Banking transformed med att prata om att uppdatera legacy och den falska trygghet som snabba vinster kan ge många banker. I den senaste artikeln talade vi om hur detta är en bra tidpunkt för banker och finansinstitut av alla storlekar att öka sina digitala investeringar, utnyttja ny teknik och samarbeta med lösningsleverantörer och fintechföretag. Men digital transformation är inte precis en ny trend. Så hur går det egentligen med digitaliseringen i finansbranschen?

För bra för att vara sant 

Enligt Cornerstone Advisors undersökning 2022 What’s Going On in Banking har tre fjärdedelar av bankerna och kreditföretagen hittills inlett ett initiativ för digital transformation. Ytterligare 15 % planerar att utveckla en strategi för digital omvandling under 2022. Av de som inledde sitt initiativ 2021 sade 28 % att de redan är halvvägs eller mer färdiga. Och bland dem som lanserade sin strategi 2020 är nästan hälften (46 %) minst halvvägs färdiga med sin strategi.

Det låter mycket imponerande. Men är det verkligen sant? 

Snabba vinster för banker

Det har lagts stor vikt vid ”snabba vinster” som kan ge en stark grund för framtida framsteg. Till exempel digitala banktjänster som Swedbanks app där du enkelt och snabbt kan se ditt kontosaldo utan att logga in eller SEBs dygnet runt chatsupport och rådgivning. Denna enkla övergång till mobila banktjänster gör det lättare att utifrån data på faktiskt användande bygga tjänster som kunderna använder och efterfrågar, vilket på sikt bör öka kundengagemanget och lojaliteten. Men detta är fortfarande bara att komma ikapp fintech lösningarna, göra investeringar och förändringar som de borde ha gjort för fem (eller fler) år sedan utan att göra mycket för att ändra kärnbankssystemen.

Digital bankomvandling är en långsiktig resa med många kortsiktiga utmaningar. Enligt Gartner ”tar omvandlingsresan för de flesta organisationer minst dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket som ursprungligen beräknat”. Till stor del beror detta på bristande kulturell beredskap – ”53 % av de undersökta organisationerna är fortfarande oprövade inför digitala utmaningar och deras beredskap för digital omvandling är därför osäker”.

Tänk stort

Riskera inte att återigen hamna på ruta ett, fast den här gången 10 år fram i tiden. När ni påbörjat en digital omvandling finns det egentligen inget slut. Ni måste hela tiden utveckla, utbilda och se en digital omvandling med nyfikna blickar som hela tiden möjliggör er framtida konkurrenskraft mot andra banker. Så bra jobbat med er nya glansiga app, men slappna inte av ännu, det är fortfarande en lång väg kvar att gå.

I nästa artikel kommer vi prata om integrationer för bankväsendet

Andra har också läst