Del 1: Din guide för att arbeta hemifrån

Del 1: Din guide för att arbeta hemifrån

4 tips på hur du framgångsrikt kan arbeta hemifrån

Med tanke på alla oroligheter kring Covid-19 så tänkte vi att det här är ett perfekt tillfälle att dela med oss av den kunskap vi har om att jobba på distans ifrån kontoret. Vi har under många år jobbat på distans med stora teams runt om i Europa. Vi utvecklar kontinuerligt processer för att maximera effektiviteten och lösa problemen som uppstår.

Vare sig det är långsiktigt arbete på distans eller bara hemifrån i några dagar finns det saker man kan göra för att få ut så mycket som möjligt av sitt distansarbete. Därför har vi tagit fram 4 tips på hur du framgångsrikt kan arbeta hemifrån.

4 tips på hur du framgångsrikt kan arbeta hemifrån

Med tanke på alla oroligheter kring Covid-19 så tänkte vi att det här är ett perfekt tillfälle att dela med oss av den kunskap vi har om att jobba på distans ifrån kontoret. Vi har under många år jobbat på distans med stora teams runt om i Europa. Vi utvecklar kontinuerligt processer för att maximera effektiviteten och lösa problemen som uppstår.

Vare sig det är långsiktigt arbete på distans eller bara hemifrån i några dagar finns det saker man kan göra för att få ut så mycket som möjligt av sitt distansarbete. Därför har vi tagit fram 4 tips på hur du framgångsrikt kan arbeta hemifrån.

  1. Behåll rutiner

    Att kunna arbeta hemma, på ett kafé eller från ett annat land är en frihet som du ska ta vara på. Bästa sättet är att strukturera dagen som om du vore på kontoret. Dock är det lätt att försvinna iväg och sätta tankarna i andra banor. Så håll därför dina rutiner genom att gå upp som vanligt, ett bra tips är att börja dagen med att ta en promenad runt kvarteret för att efterlikna resan till jobb. Klä upp dig i dina vanliga arbetskläder och behåll samma tankesätt som du gör på kontoret. Sätt ihop en tydlig to-do-list och följ den. Ha en tydlig start, lunch och sluttid som du kan följa. Använd en online-kalender, lägg in notiser som hjälp för att strukturera när du bör gå från en uppgift till en annan. 

    Atlassians välkända projekthanteringsverktyg Jira innehåller en mängd funktioner som gör hantering av projekt till en lek. Och medan det ursprungligen skapades för utvecklare, har det vuxit till ett fantastiskt företagsomfattande organisationsverktyg som prioriterar produktivitet och framsteg. Med detta verktyg är det lätt att behålla rutinerna.

  2. Tillgång till rätt verktyg

    Vi är beroende av många olika verktyg och program för att kunna göra vårt jobb. Det är därför extra viktigt att se till så du har tillgång till alla verktyg även hemifrån. En dator med fungerande mikrofon och webbkamera, alla nödvändiga program installerade eller tillgängliga via moln-lösningar så som Office 365 och Google´s G-suite. Att använda en VPN tjänst för att säkert kunna komma åt känsligt jobb material är en viktig del som är lätt att glömma bort. 

  3. Skapa ett home-office

    Att arbeta hemifrån kan ibland kännas som en omöjlig uppgift och dagen är fylld av distraktioner som vanligtvis inte finns på kontoret. En bra lösning är att skapa dig en ordentlig arbetsplats. Undvik att hamna i soffan eller i köket, ge dig själv utrymme till att vara kreativ och fokuserad. Det bästa är om du har ett rum som du kan använda som kontor, om inte, skapa ett utrymme som är kontorsområdet. Det ger dig möjlighet att röra på dig mellan rummen när  du behöver ta en paus för att hämta mer kaffe till exempel. Ring gärna upp kollegor eller vänner och drick kaffet under en videochatt.

  4. Kommunikation är king

    Kommunicera med dina kollegor och kunder med hjälp av den teknik som finns tillgänglig. Här finns flera bra verktyg som hjälper dig arbeta tillsammans med dina kollegor. Vi  använder Office 365 och Google´s G-suite som erbjuder ett flertal tjänster som alla är integrerade med varandra. Genom tjänsterna har alla i organisationen tillgång till dokument, kalendrar, presentationer och moln-lagring. 

    För att inte tappa den sociala biten med att arbeta på distans är det viktigt att använda verktyg och ta hjälp av processer som ger oss ett socialt sammanhang. En kraftig rekommendation är att alltid använda video så ni ser varandra. Det känns mer personligt och ger känslan av att faktiskt vara på kontoret. Här finns det många bra alternativ som underlättar, Microsoft Teams, Zoom, eller Google Hangouts är verktyg som är bra och lättanvänt för videomöten. 

Andra har också läst