E-handel: Du kan inte kopiera dig till framgång. Såhär lyckas ni!

Du kan inte kopiera dig till framgång. Såhär lyckas du!

Publicerad: 02.02.2021

Du kan inte kopiera dig till framgång inom e-handel. Vi har pratat med Mårten Bokedal, Senior Manager för Marketing Nordics på Episerver. Mårten förklarar varför man inte kan kopiera sig till framgång och varför innovation är så viktigt. 

Det finns 100-tals butiker som vill konkurrera om var du ska resa på din semester, 1000-tals olika frukostflingor och ännu fler som vill konkurrera om ditt nästa klädinköp.

I denna hårda konkurrens räcker det inte att kopiera vad konkurrenterna gör – du behöver innovera och ligga före dina konkurrenter för att ha en chans att vinna dina kunders förtroende.

Varför går det inte att kopiera sig till framgång idag?

Andelen digitala interaktioner av den totala kundupplevelse ökar i en allt snabbare takt. När gapet mellan upplevd och förväntad upplevelse blir negativt, uppstår friktion som i längden skadar varumärket. Det enda sättet att vara steget före är att aktivt experimentera och förbättra upplevelsen för din egen målgrupp. Då en strategi att kopiera alltid kommer hålla dig ett steg efter. Genom att aktivt experimentera så lär du dig även att bli datadriven. Inte bara lyssna på magkänslan och även forma ett innovationstänk som behövs för att genomsyra hela företaget. det är därför du inte kopiera dig till framgång inom e-handel.

Vad kan man göra för att stå ut gentemot konkurrenter samt att skapa förtroende och uppmärksamhet hos sina kunder?

Det kan låta som en klyscha, men kundfokus är fortfarande nyckeln. Det är lätt att dras med i projekt där kanaler eller teknik hamnar i centrum, men i slutändan ska kunderna handla av dig av en anledning. Vad den anledningen är beror såklart på bransch och affärside.  I en global marknad där pris -och produktjämförelser bara är en knapptryckning bort behöver du sticka ut. Fokusera på att ta bort friktion i köpresan, lär känna din kund och använd den data du har för att forma fler relevanta interaktioner. Det kommer bli mer kostsamt att rekrytera nya kunder, så att fokusera lite mer långsiktigt och på lojalitet kommer bli än mer viktigt.

Hur ska man hinna med att vara innovativ samtidigt som man fokuserar på sin produkt?

Det ena utesluter inte det andra. Oavsett om du säljer kläder, möbler, elektronik eller bilar så finns det en mening med att produktutveckling drivs framåt. Och det med hjälp av den information som nu för så många finns tillgänglig. Att skapa nya produkter utifrån kunddata.  Eller att testa nya produkter på marknaden görs med fördel genom mindre testlanseringar, där innovation och produktutveckling drivs parallellt.

Har du några exempel på företag som står ut när det kommer till innovation?

Det är svårt att inte se Amazon som det ledande företaget när det kommer till att arbeta utifrån successiv förbättring. Amazon har själva gått ut med att det antal experiment de gör årligen och dagligen är det som ligger till grund för deras framgång. Amazon har sedan starten testat allt som de släpper ut på marknaden.  De använder data konstant för att dra slutsatser, skapa hypoteser, testa, lära sig och sen skapa nya hypoteser. Det blir en oändlig loop av små förbättringar som tillsammans skapar stora skillnader.

Vad har Episerver för erfarenhet när det gäller att lyckas med innovation?

Episerver är nog själva ett bevis för hur viktigt det är att hålla dig i framkant i utvecklingen och att aktivt fokusera på innovation. För bara 10 år sen var vi ett content management system som levererade statiska bilder och text på webben. Genom både förvärv och egen utveckling är vi idag en ledande plattform för digitala upplevelser.  Det tack vare att vi adderat förmågor inom e-handel, analys, AI, experimentering och rekommendationer. Det är inte investeringar som gjort för nöjes skull, utan för att hänga med i en utveckling där relevanta upplevelser över flera kanaler förväntas. Vi använder även vår egen teknik i vår verksamhet, med framgång. Det är något jag tror är viktigt även för trovärdigheten.

För att summera, vilka är do´s and dont´s för att nå framgång med e-handel under 2020-talet?

För många är e-handel en plats där en digital transaktion sker. 2020 var året där vi åtminstone på kort sikt både fick in nya kunder som annars inte brukar handla på nätet. Vi såg även en ökning i försäljning av varor som annars brukade köpas över disk. Kunderna har sen länge rört sig sömlöst över kanaler och kommer fortsätta göra så även när samhällen öppnar upp. Det blir därför viktigt att se e-handeln som en plats där du även fokuserar på inspiration, relationsbyggande och lojalitet.

Optimering är inget nytt begrepp inom handeln.  Men istället för att titta på att maximera konverteringen så behöver fokus vara att lyssna in digitalt kroppsspråk. Förstå hur man bäst kan hjälpa kunden i den kontext den befinner sig i. Använda den kraft som finns i analys av data för att säkerställa att du lever upp till förväntningar som styrs utifrån, men även anpassa den efter ditt varumärke och dina kunder.

Vill du veta mer om innovation – Kolla på vårt webinar!

Andra har läst