K-bygg

Kesko är en av Europas största handelskoncern med cirka 45 000 anställda och 1 800 butiker med verksamhet i Sverige, Finland, Norge, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Vitryssland. Under 2017 omsatte koncernen 13 miljarder euro.

Huvudkontor

Stockholm, Sverige

Bransch

Bygghandel

Anställda

35 butiker i Sverige

Ny digital plattform på under 3 månader

Utmaning

K-Bygg är en del av handelskoncernen Keskos satsning på svensk företagsmarknad inom bygg, grund och VA. K-Bygg skapades genom uppköp av delar av XL-Bygg och Fresks Group bland annat med varumärken som Fresks, Urban Strålins, Östergyllen och Färingsö Trä. Inför lanseringen av varumärket K-Bygg var Keskos utmaning att snabbt få upp en digital närvaro och digital plattform för K-Bygg med sina 30-tal butiker.

Lösningen

Euvic tog tillsammans med K-Bygg fram en hemsida. Då K-Bygg köpt upp fler företag vill man snabbt få upp en hemsida för respektive butik. Den lokala närvaron är viktig, fokus låg på att göra det enkelt för användarna att hitta de butiker som ligger dem närmast geografiskt.

Från K-Byggs startsida kan användaren med hjälp av kartor, sökmotor och tydliga undersidor guidas till rätt butik i landet. På de lokala butikssidorna finns kontaktuppgifter till alla anställda och specialister, aktuella kampanjer och sortiment, öppettider och erbjudna tjänster. För att importera och producera produktkataloger från olika system används WooCommerce. Utvecklingen och designen är skapat efter responsive webbdesign och är även mobilvänlig. Innehållet anpassas baserat på vart användaren väljer att ta del av hemsidan och dess innehåll. Både när det  kommer till skärmstorlek och plattform.

Givet tidspressen var det viktigt att snabbt få ett synligt resultat. Det var många förändringar under projektets gång och sprinterna var korta. Vanligtvis på ett liknande projekt har man sprintar på två veckor, nu låg sprintarna på en vecka. Med bra kommunikation och samarbete levererade teamet projektet inom tre månader och inom budget.