IKEA

IKEA är ett globalt varumärke inom heminredning, som erbjuder prisvärda produkter med bra design och komfort till människor runtom i världen.

Huvudkontor

Polen

Bransch

Bygg, design och inredning

Anställda

194 000 anställda globalt

Steget före konkurrensen – Interaktiv försäljningsplats

Utmaning

Som branschledare är IKEA skyldiga att tillhandahålla innovativa lösningar. Det räcker inte med bra beprövade alternativ, man måste vara innovativ för att vara steget före konkurrenterna och  för att kunna överraska kunder på ett positivt sätt. Man måste hela tiden leta efter förbättringar som är lättare, snabbare och ger en mer effektiv upplevelse.

För att göra detta startade man projektet Interactive Point of Sales (IPS).

  • Målet var att skapa IPS tillsammans med en intuitiv, lättanvänd shopping-applikation. 
  • Denna lösning testas för närvarande i tre butiker i Warszawa.
  • Vår partner Unity Group har drivit leveransen i Polen

Lösning

Lösningen grundas på att du i ett och samma system ska kunna samanställa dit köp, välja leverans och genomföra din betalning. Alla steg på ett snabbt och smidigt sätt direkt vid de olika showroomsen inne i butiken. För att göra det möjligt innefattar lösningen ett flertal funktioner:

  • Produktinformation (kategorier, beskrivningar, foton, priser, tillgänglighet) tillhandahålls genom anslutning till ett dedikerat API.
  • Bekväma leveransformer: personlig avhämtning vid ett utvalt ställe, budleverans till angiven adress.
  • Integrationer med försäljningssystem och ett kassasystem, integration med ett antal interna system.
  • Modulerna kan konfigureras på individuella skärmar.
  • Möjlighet att visa hela uppsättningen av produkter. Produkt, beställningsväg och tillgänglighet.
  • Integration med externa system: kundlojalitetsprogram, onlinebetalningar, system för att skicka inköpslista via SMS eller e-post, leveranssystem via bud, möjlighet att hantera fler köp.
  • Avancerad produktsökmotor med information om butikens tillgänglighet och plats genom att använda kontextuell filtrering, skapa inköpslistor med produktplatsinformation.
  • En innovativ lösning som effektiviserar och integrerar processer, system och information längs Customer Journey, förbättrar köparens nöjdhet och ger dem konsekventa omnikanal-upplevelser, hög estetisk kvalitet på lösningen kombinerat med effektiv UX.

Resultat

Implementering gör att vi kan förbättra upplevelsen för både anställda och butikskunder. Först och främst har IPS blivit mötesplatser med köparen, vilket möjliggör omfattande service och support under inköpsprocessen. Dess primära uppgift är att underlätta både kundövergångar och inköpsprocessen, från att välja en produkt till att fatta beslut om leverans och betalning. 

Köparen kan göra ett köp direkt på plats, i ett annat varuhus om varan inte finns på plats med upphämtning i butik eller med hemleverans. Genom att betala online, välja datum och leveranssätt har köparen stor frihet och vi förkortar köpprocessen och förbättrar därmed servicen och potentialen för ett större antal intresserade.

Summering av resultatet
  • Innovativ säljlösning
  • Förbättra köparens tillfredsställelse
  • Förmåga att hantera fler köp
  • Effektiv UX