Wsportsmedia

Wsportsmedia är ett internationellt vintersports företag som grundades 2014 med huvudkontor i Höganäs Sverige. Kontor finns även i Stockholm, Östersund, Tammerfors Finland, Oslo Norge och Joinville Brasilien. Företagets verksamhet inkluderar internationella medieproduktioner, distribution av mediarättigheter, ledning av internationella sportevenemang och representation av idrottare.

Huvudkontor

Sverige

Bransch

Sport

Wsportsmedia Multisite – Det digitala hemmet för skidåkare och fans

Utmaning

Wsportsmedia vill vara det digitala hemmet för skidåkare och fans. Målet var att bygga en övergripande plattform som kombinerade fyra redan befintliga hemsidor. Dessa fyra hemsidor är på olika språk. En utmaning med att kombinera fyra hemsidor på olika språk är att skillnaderna i längd på översättningarna kräver justeringar på sidan beroende på vilket språk som användes.

Själva plattformen skulle innehålla alla funktioner som en vintersport-fantast kan önska sig. En del av informationen ska vara tillgänglig utan att logga in men för att få tillgång till alla funktioner skulle det finnas möjligheten att registrera användare och prenumerera på olika abonemangsplaner.

Den främsta tekniska utmaningen för att få alla dessa önskade funktioner att fungera var integration med externa tjänster som Vimeo eller extern support för användarhantering. En annan viktig aspekt var att på ett smart och elegant sätt hitta annonser som är huvudkällan till webbplatsens underhåll.

Ett sånt här projekt har många utmaningar i vanliga fall men för detta projektet var det i första hand tid som utgjorde den stora utmaningen. Det fanns en inbyggd deadline som inte gick att flytta på, starten på vintersäsongen.

Lösning

Kärnan av plattformen är en tidning med nyheter om skidsportevenemang. Med live resultat, listor över sportevenemang med en oberoende beskrivning och historik över resultat från flera år tillbaka. Plattformen presenterar även den nuvarande representationen och teamen för varje språk. Hemsidan har också ha en sektion för råd om träning, betyg på utrustning och skötsel av den. Tillgång till podcasten om vintersport som Wsportsmedia genomför och allt skulle kopplas till en butik med specifik sportutrustning.

Registrerade användare har också möjlighet att registrera sportevenemang i form av ett registreringsformulär, som verifieras av Wsportsmedia-teamet – och vid behov kompletteras med nödvändiga uppgifter innan de visas på hemsidan.

Ur ett UX-perspektiv var den viktigaste aspekten att placera de viktigaste funktionerna på webbplatsen i huvudvyn så att de var begripliga och tillgängliga, dvs:

  • Aktuell ranking av högst rankade idrottare
  • Kalender som visar kommande evenemang med viktig information och möjligheten att kolla på en livesändning eller VOD av tidigare evenemanget.
  • De senaste tematiska artiklarna, inklusive ett avsnitt där artiklar som täcker de viktigaste ämnena. Artikelvyn respekterar bredden på artikeltextkolumnen för att göra det lättare för användaren att läsa. En obligatorisk del av denna vy är avsnittet med liknande artiklar från en given kategori och andra kategorier för att behålla användaren längre
  • Betalvägg, som ansvarade för att hantera åtkomsten för användare som köpt prenumerationer och uppmuntra andra användaren att dra nytta av dem.

Varje språksida har olika accentfärger, som har valts noggrant i samarbete med kunden. De representerar indirekt färgerna på flaggan i det land där webbplatsen är översatt. Hemsidan anpassar sig även till vilken enhet du använder när du besöker hemsidan. I mobilversionen var det viktigt att placera ett block med de närmaste evenemangen, som en hopfällbar meny. Tack vare denna lösning kan användaren helt minimera avsnittet, men fortfarande vara tillgängligt oavsett på vilken undersida användaren befinner sig.

Allt är baserat på WordPress. Det var dock ingen typisk WordPress-installation, vi använde Bedrock som en bas. Vi använde även ett antal pluggar, inklusive ACF och WP All Import. Med ett så stort och komplicerat projekt var det inte nödvändigt att skriva egna plugins/lösningar. Vi fokuserade på en universell lösning för dataimport till vårt system från de gamla sidorna.

Det var en stor utmaning att förbereda integrationen mellan användare som startar upp sina konton. Inte hos oss i systemet, utan externt, och att hantera deras tillgång till externa tjänster som Vimeo. Vi använde KeyCloak-middleware som översätter användardata som skickas via olika kommunikationsprotokoll (SAML). Lösningen gjorde det möjligt för oss att integrera olika leverantörer med olika protokoll, användare loggar bara in en gång via våra webbplatser och har tillgång till olika tjänster.

Slutligen finns det frågor om prestanda på alla sidor, både på användar- och infrastruktursidan. Här använde vi lösningar som Redis, AWS Cloudwatch, AWS CloundFront, Elastic Load Balancing.

Reslutat

Redan i början av projektet var projektets omfattning och webbplatsens slutliga struktur inte helt kända, vilket resulterade i ständiga förändringar och utbyggnader. Tack vare ömsesidigt samarbete var det möjligt att stänga den förväntade omfattningen, systematisera en stor mängd information och starta utveckling.

Wsportsmedia hade ett förutbestämt datum, början av vintersäsongen, därför var vi tvungna att implementera lämpliga metoder för samarbete med kunden och ett lämpligt system för att utföra arbete på produkten. Det var nödvändigt att ha ett flexibelt förhållningssätt till programmeringsarbete. Å ena sidan behövde vi behålla de grundläggande principerna för Scrum- processen, men vi ville också att kunden skulle se hur vårt arbete fortskrider och äntligen kunna börja på det förutsatta datum.

Vi är nöjda med samarbetet med Euvic för att bygga vår nya vintersportplattform. Det är många saker vi har lärt oss på vägen och vi har tillsammans löst flera tekniska problem och utmaningar som uppstått i processen. Projektet var mer komplext och tidskrävande än vi förväntade oss och Euvic-teamet har arbetat hårt för att möta våra behov och tekniska funktioner på sajterna. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet och utvecklingen av sajterna tillsammans över tid.

Sandra Åhs Nilsson

Head of Communication & Sales på W portsmedia