Pernod Ricard

Pernod Ricard förbättrar integrationsfel på sin BizTalk-plattform.  Tiden som teamet tidigare behövt har nu minskat med mer än 50 procent tack vare iTrack. 

Om kund
Pernod Ricard är en av världsledarna inom vin och spritbranschen. Företaget grundades 1975 och har sedan dess haft en stadig utveckling, både i organiskt tillväxt och successiva förvärv. Företaget har sitt huvudkontor i Paris och arbetar som en decentraliserad organisation med en arbetskraft på cirka 18 900 personer världen över. 

I Pernod Ricards portfolio hittar du varumärken som: ABSOLUT vodka, Ricard pastis, Ballantine´s, Chivas Regal, och Glenlivet Scotch whiskies; Jameson Irish whiskey; Martell konjak, Havana Club rom,  Beefeater gin, Kahlúa, och Malibus likörer; samt Mumm och Pierre-Jouëts champagner likväl som Jacob´s Creek och viner från Brancott Estate.  

Pernod Ricard använder även lokala varumärken för att marknadsföra sina produkter som Clan Campbell, Imperial, Passport, Something special, 100 Pipers, Blender´s Pride, Wisers, Royal Stag, Amaro Ramazzoti, Suze, Becherovka, Ruavieja, Pastis 51, Seagram´s, Wyborowa, Montilla, Olmeca och Ararat.

Inledande situation
Euvic har gett support och utvecklat Pernod Ricards BizTalk-baserade BRIDGE-lösning (BizTalk Realtime Integration Data Global Exchange) som möjliggör utbyte av dokument mellan filialer och externa parter världen över. Lösningen togs fram 2012 när Euvic utvidgade funktionaliteten för BizTalk. Första steget togs i Frankrike genom att lägga till en pan-European- modul för utbyte av data med  kodnamnet BRIDGE. Året efter anslöt Pernod Ricards resterande filialer till systemet. Euvic har sedan dess levererat omfattande BizTalk-relaterade IT-supporttjänster baserat på ett servicenivåavtal. 

IT-tjänsterna som levereras av Euvic inkluderar två linjer med support. Underhåll och utveckling som hanterar vanliga problem relaterade till BRIDGE. Första linjen innefattar hantering av komplexa administrativa uppgifter och att lösa mer allvarliga problem. Andra linjen innefattar att utföra uppgifter relaterade till implementering av ny teknik, men även att hantera pågående utveckling och underhålla system. En lösning som Euvic tog fram var relaterad till felanmälningar för integration och upparbetning av felaktiga flöden, baserade på Microsoft InfoPath-formulär som skickades ut via e-post. Då antalet meddelanden ökade blev lösningen inte längre effektiv och den kunde inte längre förse Pernod Ricard med de funktionerna som dem behövde.

Utmaning
Utmaningen blev att byta ut det BRIDGE-relaterade felanmärkningssystemet som tappat sin effektivitet. Bytet resulterade i en skräddarsydd lösning med syfte att ge mer exakta felanmälningar och en mer flexibel hantering för notifiering och hanteringen. Samt att öka synligheten över alla flöden som drivs på BRIDGE. 

Lösning
iTrack blev lösningen, ett nytt verktyg som designats tillsammans med Pernod Ricard och utvecklats av Euvic. iTrack har möjliggjort en bättre hantering av felanmärkningar med hjälp av funktioner som: 

  • En lista över fel med sökningar som är baserade på kriterier 
  • Snabb tillgång till detaljer om felanmälningar ( tolkar XMLs ett flertal fördefinierade form format) och associerade meddelanden.
  • Förmågan att återprocessa ett felmeddelande genom att skicka om meddelandet på en Web-service på BRIDGE. 
  • Förmågan att lägga till ett nytt fel via en Web-service eller API
  • Ett system för användarhantering 
  • Ett meddelandesystem med en mottagarlista som kan konfigureras med givna och förutbestämda kriterier. 
  • Ger full synlighet och sökbarhet över vilka flöden som körs på Bridge

iTrack har blivit samlingspunkten för spårning av integration och felhantering av regelbunden användning. iTrack ger värdefull och detaljerad information om hur flödena ser ut till integrations-teamen,  som kan använda informationen för validering och felsökning.

Arkitekturen av iTrack

Använda teknologier
Teknologier

  • .NET Framework 4.7
  • ASP .NET MVC 5.2
  • Entity Framework 6.2
  • Spa
  • REST API 

Azure-komponenter 

  • Azure WebJobs
  • Azure Storage 
  • Azure App Service 
  • Azure KeyVault 
  • SQL Server Elastic Pool 

Utveckling och testning
CI/CD Utvecklingsmetod

  • Azure Devops 
  • GIT repository 
  • Multi branch build 
  • Multi branch dep
  • Multi branch deployment ( DEV/ UAT/ PROD) 

Testning av lösningen var baserad på detaljerade test-scenarion som utfördes i olika versioner: 

  • Manuella tester 
  • Automatiska webbapplikations-tester där man använt Selenium
  • REST API- prestandatestning med JMeter 

 

Fördelar för Pernod  Ricard
Bättre hantering av fel, flöden och meddelanden 
iTrack levererar statistik till Pernod Ricard som de tidigare inte relaterat till felanmärkningar, korrekta flöden och meddelanden. 

Snabbare hantering av fel
Bättre felhantering har reducerat tiden som support-teamet tidigare behövt för att lösa fel på plattformen.  Tiden som teamet tidigare behövt har nu minskat med mer än 50 procent tack vare iTrack. 

Bättre prestanda på BRIDGE-plattformen
Förbättringen av felhanteringen bidrog till att BRIDGE-plattformens prestanda förbättrats, vilket är en avgörande faktor för Pernod Ricard. 

Referens

iTrack ger oss inte bara statistik över BRIDGE-plattformen utan även ett realtidsflöde av spårningsinformation som visar sig har varit värdefull för våra integrationsteam. Det har förvandlat vårt sätt att arbeta och det har förenklat livet otroligt mycket. Efter flera år av samarbete har Euvic bevisat sig vara en mycket pålitlig och kompetent IT-partner för oss”, berättar Tomaz Praprotnik, Head of Technology & Architecture på Pernod Ricard EMEA-LATAM HQ

 

 

 

back