Om Pop Pankki

POP Pankki är en grupp som består av 26 st samarbetsbanker, online-försäkringsbolaget POP Insurance och POP Banking Unionen. POP Pankki-gruppen har ca: 400-tusen kunder och rankas som bästa banken i Finland när det gäller kundnöjdhet. Bankens jobb med digitalisering är den viktigaste frågan för att få nya kunder säger bankens VD Pekka Lemettinen.

Utmaning

Som ett steg i sin digitalisering behövde Pop Pankki en ny mobilapp som skulle fungera som en bank- och försäkringsplattform i ett.  Den gamla saknade funktioner och kunderna var inte alls nöjda med designen, vilket syntes då appen hade låga 2,8 stjärnor på App-store. 

Resultat

Euvic tog hand om hela produktutvecklingen. Allt från analyser, UX-design, implementation och tester till lansering och underhåll. Euvic skapade utöver appen också en extern API för att ta hand om alla bank- och försäkringsfunktioner. Planen delades in i tre steg:

  1. Kom i kapp marknadsledarna.
  2.  Introducera försäkringsprodukter till digitala kanaler.
  3.  Implementera och erbjuda nya produkter endast via mobilappen.

I det första steget prioriterades skapandet av lämpliga team på båda sidor för att fullt ut förstå och definiera den slutliga produktens omfattning. Det innebar kontinuerligt samarbete mellan affärsdel, designteam och mjukvaruutvecklare som inte bara var involverade i att bygga plattformen.  Det innebar även verifiering av affärsidéer och testa instabilt API som byggdes samtidigt.

Den andra etappen var att introducera POP Vakuutus försäkringstjänster på marknaden via digitala kanaler. Genom att implementera försäkringsdel i en mobil bank-app skapade vi korsförsäljnings möjligheter i båda riktningarna. Som ett resultat ökade antalet försäkringskunder med 19,8 procent under 2019 och försäkringsdelen rapporterade ett positivt årsresultat för första gången.

I det tredje steget som nya medel planerades att erbjuda kunderna endast via mobilapp. Problemet som vi var tvungna att lösa var hur vi säkert kan erbjuda sofistikerade produkter till både erfarna investerare och nybörjare. I början av 2019 lade POP-bankerna till 11 nya POP-fonder till deras fond. Majoriteten av det tredje steget innebar arbete på två saker:

  1. Workshops för användarupplevelse för att leverera intuitiv lättanvänd lösning.
  2.  Verifiera affärsidéer med API-möjligheter.

Idag har plattformen alla vanliga mobilbankfunktioner plus erbjuder alla linjer med försäkringsprodukter, stöder lönebrev online, hantering av e-faktura och abonnemang för fonder. Produktens utvecklingsplan är fastställd för de kommande tre åren och är kopplad till att implementera nytt kärnsystem och lansera nya internetplattformar.

Exempel på funktioner:

Bank
Överföringar, kontotjänster, sparande och lån.

Försäkringar
Generera erbjudande, policyköp och bonusbetalningar.

Extra tredje parts service
Express överföringar

Efter sex månaders utvecklingstid så lanserades plattformen med ett starkt bemötande. Betyget på App-store har gått upp till 4,5 stjärnor och försäljningen av försäkringar har ökat med 20 procent. Med den digitala omställningen har POP Pankki 2019 uppnått de bästa resultaten i koncernens historia. Resultatet före skatt ökade med 126 procent. Den nya plattformen är snabb och enkel att använda och har säkerställt att POP Pankki fortsätter att vara den bank med mest nöjda kunder i Finland.

Så här säger Pekka Lemettinen VD om samarbetet.

“Euvic visade sig vara exakt det rätta valet av partner för denna uppgift. Redan i början av projektet blev det tydligt att Euvic är en partner som är extremt engagerade i att leverera kvalitet.

 

Under hela projektet har samarbetet  varit enkelt. Euvic har lyckats att snabbt förstå från några få tips vad vi behöver och föreslå en genomtänkt lösning. Euvic vågade också att utmana våra idéer om de trodde att det finns ett bättre sätt att uppnå vårt mål, och deras synvinkel var alltid väl motiverad.

 

Förutom att ha kunniga mobilutvecklare kan Euvic skapa elegant design av högsta kvalitet, där den bästa möjliga kundupplevelsen alltid är prioriterad. Applikationens utseende och känsla har fått ett mycket bra bemötande bland POP Pankki-kunder.”

Success stories

Har du en liknande utmaning?
KONTAKTA OSS

Mjukvaruutveckling

Oavsett teknologi kan vi hjälpa dig med mjukvaruutveckling. Med över 300 utvecklare som kan Java så kan lika många .Net och hundratals devops-utvecklare besitter kunskap om AWS, Azure och Google cloud. Vi anpassar vårt team efter dina behov. Med hjälp av våra affärsägare, projektledare i Sverige och 3000 utvecklare i Polen skapar vi en kvalitativ […]

Läs mer

IT-infrastruktur

Vi hjälper dig med din IT-infrastruktur. Vi har ett flertal team som specialiserar sig på IT-infrastruktur. Vi hjälper stora och medelstora företag att upprätthålla, stödja och optimera sin hård- och mjukvara i traditionella datacenter eller på molnplattformar som Azure, AWS och Google cloud.

Läs mer

Mjukvarulösningar

Vi hjälper dig att implementera mjukvarulösningar för samarbete och integrationslösningar. Vi är flexibla i vårt arbete och baserat på dina behov har vi ett flertal samarbetsmodeller att erbjuda. Tillsammans med våra utvecklare i Polen är vårt mål att alltid leverera ett framgångsrikt projekt.

Läs mer