Pop Pankki

POP Pankki är en grupp som består av 26 st samarbetsbanker, online-försäkringsbolaget POP Insurance och POP Banking Unionen. Rankas som bästa banken i Finland när det gäller kundnöjdhet.

Huvudkontor

Finland

Bransch

Bank och finans

Anställda

Ca 700

Ny mobil bank- och försäkringsplattform  

Utmaning

Som ett steg i sin digitalisering behövde Pop Pankki en ny mobilapp som skulle fungera som en bank- och försäkringsplattform i ett.  Den gamla saknade funktioner och kunderna var inte alls nöjda med designen, vilket syntes då appen hade låga 2,8 stjärnor på App-store.

Resultat

Euvic tog hand om hela produktutvecklingen. Allt från analyser, UX-design, implementation och tester till lansering och underhåll. Euvic skapade utöver appen också en extern API för att ta hand om alla bank- och försäkringsfunktioner. Planen delades in i tre steg:

  1. Kom i kapp marknadsledarna.
  2.  Introducera försäkringsprodukter till digitala kanaler.
  3.  Implementera och erbjuda nya produkter endast via mobilappen.

I det första steget prioriterades skapandet av lämpliga team på båda sidor för att fullt ut förstå och definiera den slutliga produktens omfattning. Det innebar kontinuerligt samarbete mellan affärsdel, designteam och mjukvaruutvecklare som inte bara var involverade i att bygga plattformen.  Det innebar även verifiering av affärsidéer och testa instabilt API som byggdes samtidigt.

Den andra etappen var att introducera POP Vakuutus försäkringstjänster på marknaden via digitala kanaler. Genom att implementera försäkringsdel i en mobil bank-app skapade vi korsförsäljnings möjligheter i båda riktningarna. Som ett resultat ökade antalet försäkringskunder med 19,8 procent under 2019 och försäkringsdelen rapporterade ett positivt årsresultat för första gången.

I det tredje steget som nya medel planerades att erbjuda kunderna endast via mobilapp. Problemet som vi var tvungna att lösa var hur vi säkert kan erbjuda sofistikerade produkter till både erfarna investerare och nybörjare. I början av 2019 lade POP-bankerna till 11 nya POP-fonder till deras fond. Majoriteten av det tredje steget innebar arbete på två saker:

  • Workshops för användarupplevelse för att leverera intuitiv lättanvänd lösning.

  • Verifiera affärsidéer med API-möjligheter.

Exempel på funktioner

Bank
Överföringar, kontotjänster, sparande och lån.

Försäkringar
Generera erbjudande, policyköp och bonusbetalningar.

Extra tredje parts service
Express överföringar

Efter sex månaders utvecklingstid så lanserades plattformen med ett starkt bemötande. Betyget på App-store har gått upp till 4,5 stjärnor och försäljningen av försäkringar har ökat med 20 procent. Med den digitala omställningen har POP Pankki 2019 uppnått de bästa resultaten i koncernens historia. Resultatet före skatt ökade med 126 procent. Den nya plattformen är snabb och enkel att använda och har säkerställt att POP Pankki fortsätter att vara den bank med mest nöjda kunder i Finland.

Förutom kunniga mobilutvecklare hjälpte Euvic med elegant design av högsta kvalitet, där den bästa möjliga kundupplevelsen alltid var i fokus. Applikationens utseende och känsla har fått ett mycket bra bemötande bland POP Pankki-kunder.

Pekka Lemettinen

VD på Pop Pankki

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google