Will software continue to eat the world?

Will software continue to eat the world?

Publicerad: 04.11.2022

Visste du att sen 2018 är där fler ledare i Fortune 500-företag med ingenjörsbakgrund än MBAs?

Tech-sektorn har blivit omsprungna i antalet anställda mjukvaruutvecklare. Idag hittar du fler inom detaljhandeln, den offentliga sektorn och energisektorn. Enligt Gartners prognoser kommer företag över hela världen spendera nästan 600 miljarder dollar på enterprise software bara i år.

Några av våra mest stolta svenska industriföretag riskerar att bli föråldrade inom 10 år på grund av digital inkompetens hos styrelse och ledning. Idag sparkas ledning och CIO´s som ett resultat på att man inte antar sig ny teknik och ser innovationer som en gåva. Ansvaret att våga skapa förändring och se ny teknik som en möjliggörare är av största vikt för att kunna bygga framtidens bolag.

Anmäl dig till vårt seminarium den 18 november  – Future of software development 

So, is software still eating the world?

Svaret är ja. Så vad behöver du ha koll på för att inte bli en av de företag vars livslängd tar slut alldeles för tidigt? Här kommer några trender som faktiskt är värt att ha koll på och tips på vad du bör tänka på när du bygger framtidens företag.

Organisatoriska trender 

Mindset är alltAtt gå från en “Know it all, to learn it all”. Tekniken förändras exponentiellt snabbt, men organisationerna förändras logaritmiskt långsamt. Ledningen måste strategiskt välja vilka tekniska förändringar dem vill ta till sig. Det är viktigt att våga tänka produkt och inte projekt.

Vem kommer att leda digitaliseringsinitiativen? The fusion team! Ett fusionsteam är ett multidisciplinärt team som blandar teknik eller analys och expertis inom affärsområdet och delar ansvaret för affärs- och teknikresultat. Istället för att organisera arbetet efter funktioner eller teknik. Ett fusionsteam organiserar sig vanligtvis efter de tvärgående affärskapaciteter, affärsresultat eller kundresultat som de stöder.

Tekniska trender 

Många tekniska trender pekar på stora förändringar inom användarnas upplevelser. En av dessa trender är metavers. Metavers handlar om långt mycket mer än bara facebook, hur mycket de än låtsas som att de är branschledare. Roblox har till exempel upp till 57,800,000 aktiva användare dagligen. Företag som Marvel, Burberry och Gucci har alla börjat med reklam och uppslukande butker innuti Roblox.

Hand i hand med metavers finner vi nästa trend, Web 3.0. Web 3.0 håller fortfarande på att definieras på företagsnivå, eftersom den teknik som den bygger på fortfarande utvecklas. Tidig marknadsföring, där begreppet används för konsumentteknik, bygger på peer-to-peer, decentraliserad teknik som fokuserar på digitalt ägande, t.ex. kryptovalutor och nonfungible tokens (NFT). En perfekt match för den nya digitala vardagen i metavers.

Sist men inte minst har vi tech-trenderna som kommer att superchargea Web-3.0 och Meta vers till sin fulla potential. Här hittar du teknik så som VR/AR, Blockchain, Low/No code och AI.

Få allt att gå ihop 

Digital omvandling handlar till 80 % om verksamhetsförändringar och till 20 % om teknik. Den digitala omvandlingen görs initiativ för initiativ för att förverkliga de strategiska teman som leder till visionen av portföljen. Du behöver en ledning och styrelse som är engagerade och proaktivt engagerade i omvandlingen. En kultur som tillåter misstag och ser dem som lärdomar.  Samt börja resan genom att välja det mest prioriterade initiativet och gör allt för att stödja fusionsteamet för att lyckas.

Anmäl dig till vårt seminarium den 18 november  – Future of software development 

Andra har också läst