Digital transformation räcker inte. Såhär vinner du under 2020-talet.

Digital transformation räcker inte. Såhär vinner du under 2020-talet.

Publicerad: 16.11.2020

Från Covid-19 till AI till IoT, omställningstrycket på organisationer har aldrig varit större. Bara digital transformation räcker inte längre. Företag i alla branscher behöver nu uppdatera sina affärsmodeller för att vinna under 2020-talet. Efter 15 år med transformationer och digitalisering är det tydligt.

Vi har pratat med Marcus, managementkonsult på Cordial om hur man vinner under 2020-talet.

Vad menas egentligen med att den digitala transformationen inte räcker till?

Det är tydligt hur företag under 15 år bitvis har famlat i mörkret när det kommer till sina digitala investeringar. Mckinsey och Accenture rapporterar att upp till 70-80 % av alla digitala transformationer misslyckas vilket är i linje med våra spaningar. Anledningen är helt enkelt att det inte räcker att se det digitala som ett sidospår utan företagen behöver på djupet förstå hur sin affärsmodell behöver anpassas till de verktyg och metoder som är tillgängliga nu; som AI, Robotics och IoT. Då fungerar det inte att ha en ”Division X” där innovation ska ske, eller bygga en CDO-organisation som ska hjälpa företaget att bli digitalt. Transformationen måste drivas av ledningen och innebära en total översyn över vilka delar som behöver uppdateras och inte.

Finns det några lärdomar från senaste årens misslyckade digitala transformationer? 

Det finns tre tydliga gemensamma nämnare bland de företag som har försökt sig på en digital transformation men misslyckats;

  • Bristande stöd från styrelse och ledning. Givet att omställningen påverkar hela affärsmodellen och hela bolaget behöver både ledning och styrelse äga transformationen. De företag som delegerar transformationen till IT eller andra delar av organisationen kommer inte lyckas.
  • De har ett överdrivet teknikfokus. Omställningen handlar om förändringsledning av människor och processer, där tekniken är sekundär. De företag som driver omställningen för att de vill haka på ”AI-tåget” kommer fullständigt missa målet.
  • De underinvesterar i styrning och struktur. Då omställningsbehovet är totalt behöver vi se över ekonomistyrning och skapa en struktur som möjliggör långsiktig förändringsledning. De företag som underinvesterar i styrning och struktur kommer helt enkelt inte nå fram utan risken är stor att omställningen blir ”en bubbla”.
Så, för att lyckas under 2020-talet vad ska du göra istället? 

För det första behöver du adressera lärdomarna från tidigare misslyckade transformationer; du behöver ett fullständigt stöd från ledning och styrelse, sätta fokus på förändringsledningen och investera i styrning och struktur. Det räcker dock inte för att bli riktigt framgångsrika, utan vi ser även ett behov av att investera i partnerskap. AWS var länge framgångsrika med sin cloudsatsning då de var först ut med många tjänster som revolutionerade hur du bygger infrastruktur, men idag ser vi allt fler kunder välja Azure. Inte primärt för att Azure är bättre eller billigare än AWS, utan för att Microsofts satsning på partnerskap bär frukt där Microsoft ser till att skapa värde för alla; slutkund såväl som konsultbolagen. Där går AWS bet idag då man inte skapar något värde för konsultbolagen som därför blickar mer mot Azure.

Vi ser även att många av de bästa företagen skräddarsyr sina egna tekniska tjänster och lösningar för att skapa kundupplevelser i världsklass. Ska du erbjuda dina kunder en upplevelse i världsklass för dina viktigaste processer räcker det inte med att köpa en SAAS-lösning som alla kan erbjuda, utan du behöver skapa din egna unika lösning som är skräddarsydd just för dina kunder. 

Vad är ditt tips för företag som inser att de behöver se över sin affärsmodell? 

Ensam inte är stark. Som tekniken och världen utvecklas är det omöjligt att både vara världsledande på att förstå både din kund och de processer du behöver för att tjäna din kund, till hur du applicerar AI, IoT och automation för att vara konkurrenskraftig. Du behöver därför bygga upp ett partnernätverk som kan hjälpa dig så du kan fokusera på din kärnaffär. Bestäm vad ni ska vara bäst på och hitta partners för resten. När ni väl har ett etablerat nuläge och målläge, kör igång. Kom ihåg att vägen till framgång går via både lyckade och misslyckade satsningar och leveranser som inte blev vad ni tänkte – det är en del av innovationsprocessen idag.

Sugen på att lära dig mer om digitalisering  – Se vårt seminarium om digitalisering på youtube 

Andra har läst