FF-kakel

FF Kakel etablerades i Göteborg 1999 och har under sin drygt tjugoåriga historia varit med att skapa regionens bästa verksamhet för professionell handel med kakel och klinker.

Huvudkontor

Sverige

Bransch

Kakel och klinker

Digital försäljnings-plattform för B2B

Sammanfattning 

Tillsammans har vi skapat en ny digital försäljnings-plattform för B2B med smarta lösningar och funktioner. Allt för att hjälpa FF-kakel nå sina mål om att bli en nationell leverantör av kakel och för att fortsätta hålla sig konkurrenskraftiga.  

Intro

FF Kakel etablerades i Göteborg 1999 och har under sin drygt tjugoåriga historia varit med att skapa regionens bästa verksamhet för professionell handel med kakel och klinker. Vi är även etablerade i Stockholm och Uppsala. Våra butiker är uppbyggda på samma sätt, med en Proffs butik och en Concept Studio. Samtliga enheter erbjuder konceptutveckling, teknisk service och lager.  

Som ingångspunkt för projektet vill man nå tre uppsatta mål. Det första är att bli en nationell leverantör av kakel. Vilket innebär en närvaro i alla län, inte bara I huvudstäderna som tidigare. Det andra är att skapa en stark, skalbar och attraktiv digital närvaro. Här vill man erbjuda onlineförsäljning till medlemmar. Denna funktion skulle ge mer värde än en vanlig webbshop genom smarta och användbara funktioner. Den tredje och sista är att kunna organisera all produktinformation på ett ställe. Mer i detalj, att ha ett PIM-system på plats för hela organisationen, kopplat till andra system. 

Vill du veta mer om vårt samarbete? – Kolla in Michael Johansson, VD på FF-kakel när han berättar om samarbetet

Utmaning

Utmaningarna som behövde lösas för att uppnå mål ett och två var att de helt saknade en e-handel och hade en väldigt begränsad digital närvaro. Köp av produkter, vare sig det var B2C eller B2B kunde endast göras i butik.  

Externa faktorer där en av dem är den tuffa konkurrensen leder in på utmaningen för att klara av att uppnå de tredje målet. Man hade produktdatainformation spridd på flera ställen i olika system, hårddiskar, excelfiler etc.  Och ingen centraliserad PIM för hantering av produktdata, ingen integration med ERP. Får man det här på plats kan man skapa en attraktiv digital plattform för sina medlemsföretag (B2B) att lägga beställningar med egna rabatterade priser. 

Lösning

För att hjälpa FF-kakel nå sina mål arbeta teamet fram skräddarsydda lösningar.  

Digital plattform  

Euvic, tillsammans med teamet på FF-kakel levererade en skräddarsydd lösning byggd på Litium-plattformen som kombinerar PIM, E-handel (B2B och B2C) och site/CMS i en plattform. Här finns en kartläggning av produktdatamodellen med deras ERP (Visma) så att de dataattribut och kategorier som anges i ERP automatiskt synkroniseras och visas på e-handelswebbplatsen. Kunden kan också välja vilka produkter som ska vara tillgängliga på e-handelsplatsen.  Andra funktioner är även:  

  • Utloggad webbplats byggd och anpassad för privatkunder (priser inkl. moms) och inloggad webbplats byggd för B2B-kunder. 
  • Hela webbplatsen utvecklas med sidor och block, vilket innebär att innehåll och sidor är fullt hanterbara i Litium Back-office. 
  • Sökfunktion som beter sig olika när du är inloggad eller utloggad (sökning efter olika segment av sortimentet). Det finns också en särskild funktion för att söka efter produkter som tillhör ett äldre sortiment.  
  • Utökad förhandsgranskning av sökning med kategorier, sidor och produkter.   
  • Kakelkalkylator på produktsidan och listvyn för B2B-snabbbeställningar.  
  • Produktslidare för att visa upp sina mest älskade produktserier och produkter. 

Mina sidor  

Vi utvecklade en ”Mina sidor”-sektion för medlemsföretag där de kan se sina beställningar, fakturor, unika priser och lägga beställningar, helt integrerat med affärssystemet. Här byggde man en anpassad ERP-integration med Visma Global för att synkronisera kunder, beställningar, fakturor, priser, unika prislistor och artiklar. Den stödjer differentierad prissättning, dvs. kunder kan tillhöra flera lager av prislistor samtidigt, t.ex. rabatter på kundnivå, produktgruppsrabatter eller artikelspecifika rabatter. Plattformen stöder alla dessa så att deras B2B-kunder ser det bästa priset för varje artikel.  

Ny modern design  

Teamet arbetade även fram en ny sida med ny modern design, sidor fullt hanterbara i plattformen med ett nytt arbetsflöde för nya produkter och en centraliserad PIM. Arbetsflöden som stöder olika användningsområden. Ett arbetsflöde hjälper till exempel företaget att tilldela uppgifter i samband med en ny produkt genom att påminna personer eller team om att lägga till beskrivning, översättningar, kategorisering och bilder innan en ny produkt kan publiceras på webbplatsen. Det finns även bokningsformulär för att boka möten i butik. 

Resultat 

Ett PIM-system på plats för hela organisationen, kopplat till deras affärssystem. Minimerar intern arbetsbelastning och stödjer försäljning i digitala kanaler. Arbetet har även gett dem en attraktiv digital närvaro i sin bransch genom att erbjuda en fullt fungerande digital försäljningskanal för B2B onlineförsäljning. 

Sen har vi avsnittet ”Mina sidor” till medlemmar som ger värde genom smarta och användbara funktioner. ”Mina sidor” bidrar också till en ökad kundlojalitet och bättre upplevelse då alla funktioner är samlade på ett ställe som är smidigt att komma åt.  

Euvic var rätt partner för oss, de har rätt bakgrund och ett kundorienterat fokus. Samarbetet har fungerat bra och vi har haft kontinuerliga avstämningar där vi också har utvecklat projektet till något större.

Michael Johansson

VD på FF-kakel