Marknadsundersökningens viktiga roll för fintech-appar

Publicerad: 27.02.2024

Utveckling av mobilappar handlar inte bara om gränssnittsdesign och programmering. Särskilt i fintech-världen, där användarupplevelse och goda kunskaper om den potentiella målgruppen är otroligt viktig. För att skapa den perfekta digitala produkten för fintech-branschen krävs omfattande marknadsundersökningar: vilka alternativ finns, konkurrenter, målgruppens vanor, problem och förväntningar. Men varför är marknadsundersökningar så viktiga i apputvecklingen? Låt oss titta reda på varför!

Vad är marknadsundersökningar i en utvecklingsprocess? 

Marknadsundersökningar före utvecklingsprocessen för mobilapplikationer innebär arbete med fokusgrupper, intervjuer och enkäter med potentiella kunder. Det är trendbevakning, observation av branschstandarder och konkurrenter. Men också UX/UI-forskning, analys av insamlad data och utformning av gränssnittet och MVP för att förverkliga målgruppens behov. Marknadsundersökningar är det första steget innan du sätter igång med koden.  

Resultatet av marknadsundersökningar i utvecklingsprocessen bör svara på:  
  • Finns det en verklig efterfrågan på marknaden för din applikation? 
  • Vem är användaren av din fintech-app och vilka är deras preferenser? 
  • Vilka framtida konkurrenter och hinder möter du för närvarande i processen för produktion och marknadsföring av programvara?
  • Sticker er mobilapp ut från era fintech-konkurrenter? 
  • Vad är din affärsmodell för en mobilapp för fintech? 
  • Hur skapar man en marknadsföringsstrategi för sin mobilapp och förbereder dess positionering och kommunikation? 

Nyckelrollen för marknadsundersökning i apputveckling  

De svar som ni får under marknadsundersökningen är inte bara onödiga teorier. Alla dessa uppgifter kommer att vara till nytta i praktiken både innan du börjar arbeta och under produktionen av appen: 

Verifiering av en idé  

Med tillförlitlig forskning om en stor målgrupp är det möjligt att veta om din idé till mobilapp kommer att hitta någon publik överhuvudtaget. Om du inte i tid tar reda på om din fintech-lösning behövs av någon, kommer du att bränna tiotusentals eller kanske hundratusentals dollar. 

Konkurrensanalys = mindre risk för misslyckande 

En djupgående analys av konkurrensen kan visa dig att det finns befintliga och blomstrande mobilappar som har liknande eller till och med samma funktioner som de i din MVP. Det kan visa sig att du inte kommer att vinna mot Klarna eller Revolut om du inte kan hitta någon USP (Unique Selling Proposition) i din idé – någon funktionalitet eller förmåga som dina fintech-konkurrenter inte har. 

Mer exakt prissättning och färre oväntade produktionskostnader  

Kunskap om konkurrenterna och applikationens målgrupp gör det lättare för teamet att prissätta implementeringen av alla fintech-applikationens funktioner och tester. 

Kostnadseffektivt arbete för UX- och UI-formgivare 

Att designa och finslipa specifika delar av en applikations gränssnitt eller till och med hela funktioner och widgets kan vara mycket enklare för UX/UI-designers med omfattande kunskap om målgruppen och nackdelarna med liknande lösningar. 

Relationer med produktteamet redan innan arbetet påbörjas 

Gemensamma workshops och dataanalyser med teamet kommer att skapa en positiv relation mellan er och, tvärtom, verifiera att ni inte har ett gemensamt flöde. 

Bra marknadsundersökning före = bättre och billigare marknadsföring efter 

Efter att ha analyserat din målgrupp och dina konkurrenter vet du bättre vilka marknadsföringsbudskap du ska förbereda annonser med och för exakt vem, och hur du ska positionera din mobilapp i App Store och Google Play-butikerna. 

Sammanfattning 

Marknadsundersökning är en kritisk del i utvecklingen av fintech-mobilappar, eftersom den ger värdefull insikt som är avgörande för produktens framgång. Sammantaget är en marknadsundersökning inte bara teoretisk utan en praktisk nödvändighet som kan avgöra framgången för din app. Genom att minimera riskerna och maximera appens relevans och attraktivitet för dess användare. 

Vill du veta mer om hur du ska gå tillväga? – Kontakta oss så hjälper vi dig 

Se fler videos